?

Log in

Previous Entry | Next Entry

 I've come to a terrible realisation: I'm slowly falling out of love with London. I've been thinking this for months now and at first it bothered me.
What's weird is that being in France, I couldn't imagine living anywhere else than Paris. It's where most big exhibitions, concerts, theatre plays, etc... happen. I love the idea of going out and being able to simply take a bus to the Louvre or the biggest library in France. So quite logically, I should feel the same about London. And I sort of do, but the city itself doesn't appeal to me. I used to try and go to London every year even if I had nothing in particular to do there. Now I just can't be bothered if there isn't a big concert or event I really want to attend.

Quite frankly, I blame my year in Edinburgh. As much as I love (and I really mean absolutely love) walk in the West End at night, the number of parts of London I enjoy walking in is actually quite limited The city is too divided between districts. What I mean is that the West End is for entertainement, the city is for business, others parts are just for living... Of course it happens in every city but the divisions are not as clear-cut in Edinburgh and so I feel more at ease walking around the city.

I feel that the center of London is soulless because no one actually lives there. The hostel I was staying in last time I went was next to St-Paul's cathedral and during the day it was quite nice (if you like being only surrounded by men in suits who are always running from one place to another). But at night, it looked like life had been sucked out of these streets. Obviously, since everyone came here to work, the people in the hostel were almost the only ones who ventured in the streets around the cathedral during the night.
God knows I find faults in Paris but one of the things I like is being able to see that almost the whole of the city is always alive. The West End is animated thanks to tourists and Londoners who come here for the theatres and the restaurants but no one actually lives there (though it only is the impression I got. Do correct if I'm wrong because I've no idea of how difficult it is to get accomodation in London, how affordable it is, etc...). And if you venture a bit too far from the theatres, you find yourself alone all over again. I feel like the only part of London I could afford are not places I'd actually like. Even if I lived in London, I'd still feel like a tourist in the most popular areas because they're just meant for me to come eat, be entertained and then leave, but not actually live. To me, it makes a huge difference. You know, like Rose Tyler who eats lunch on Trafalgar Square but then goes back to her crappy suburb because the rents are so ridiculous in London. 
If I live in a huge city I want to be able to live close to the center, and if I can't for lack of money, then I want to move somewhere else completely.

I know there are distrcits that are quite nice to live in in London, but as a tourist, I obviously rarely get the occasion to go there. Sherlock Holmes' district in Sherlock actually looks nice, but is it really affordable? (yes, I do think about everything through fandom ^^)

My mother (who's a nurse) is alone raising two children, and yet we can still afford living right at the center of Paris. I do realize we're lucky though. It is also due to the fact that we don't mind living in a very small flat with always quite a lot of noise either from the street or the neighbours, the pollution, the quite expensive rent for such a small superficy, and the fact that being 22 I still have to share a tiny bedroom with a teenager. But I wouldn't trade it for anything.

Are my assumptions about London completely false? Are more people living near the center of London than I actually realize? It really makes me sad to see that I'm falling out of love with the city of my dreams from when I was younger. I'd really like to love London again and I still feel like I could actually live there (all I need is animation), but just for a year or so, certainly not for a lifetime. 

Comments

( 13 Alonzos — Allons-y! )
ephyse
Dec. 26th, 2010 01:17 am (UTC)
OMG
You just summed-up the exact feelings towards London I've been having for a few months.
foui_the_brave
Dec. 26th, 2010 01:25 am (UTC)
WOOHOOO! :D I'm so, so glad I'm not the really one! Really! I felt I was being difficult but then my sister came to visit me in Edinburgh and then she started to feel the same about London...

I've no idea why we're feeling guilty about not being in love in London anymore though but there you go.

HIGH FIVE!
ephyse
Dec. 26th, 2010 01:32 am (UTC)
True. idk why I'm feeling guilty about not loving London as much as I used to a few years ago. Maybe i"m growing out of the fannishness I used to have over the city itself. I'm still madly in love with the UK, but not so much with London. I can't pinpoint the exact reasons but I can't help myself.
foui_the_brave
Dec. 26th, 2010 01:40 am (UTC)
Dunno... But just like you, I'm still in love with the UK. Even more so now that I've actually been able to live there confirm that it is indeed a country I could perfectly live in.

Perso, j'ai fait les quartiers de Londres qui me plaisent en long en large et en travers (Portobello, Camden, West End...), mais du coup, une fois que tu les connais par coeur il ne reste plus que les quartiers où les gens vivent vraiment à visiter. Et j'ai l'impression qu'ils sont vraiment pas supers, contrairement à certains quartiers de Paris qui peuvent être ultra animés, plein de musées... ET habitables. J'aime toujours visiter Camden mais bon, 100€ les billets de train pour un marché, je préfère attendre d'avoir quelque chose à faire à Londres...
(Deleted comment)
foui_the_brave
Dec. 26th, 2010 12:49 pm (UTC)
Yeah, maybe we're now seeing the practicalities. I still envy them them the West End so, so badly but now instead of wanting to live there I just want enough money to be able to go there when I like for the important events.
I'm still going to try and find an internship in London this summer but it'll only be for a month and will help be decide whether I have definitely given up on moving to London or not.

Mwahaha, Edinburgh has ruined it for everyone, I love it! :D
jedicathy
Dec. 26th, 2010 03:29 pm (UTC)
j'ai juste une chose à dire à ça, c'est que certes on est parfois un peu blasée à londres, mais c'est aussi parce qu'on fait toujours vaguement les mêmes choses.
perso j'aime faire un peu de tout, des trucs qu'on a déjà fait et des trucs nouveaux. Mais ça il ne tient qu'à nous de choisir ce qu'on fait, voir de zapper quelques trucs où on va tout le temps, genre camden ou oxford street, pour faire un autre coin qu'on a jamais vu...
jedicathy
Dec. 26th, 2010 03:30 pm (UTC)
AND NYE WILL BE AWESOME BECAUSE WE WILL SEE THE GROFF ! XD
perrie
Dec. 26th, 2010 09:38 am (UTC)
I feel exactly exactly the same about London - I tried living there for a month and just couldn't. I hated it - I think Edinburgh has completely spoilt me for cities too. I could go back there in a heartbeat, but London I just couldn't.

Also, as far as affordability goes; it is. London is so ridiculously, stupidly expensive, it's no wonder nobody lives in the centre.
foui_the_brave
Dec. 26th, 2010 12:43 pm (UTC)
But even more ridiculous than that, it looks like all of the buildings are offices buildings. So even if you can afford it, it looks like London is simply not made for this (well, the center).

There must be quite a lot of interesting job opportunities in theatre in London, so it must be quite annoying for you to not be able to live there :/
jedicathy
Dec. 26th, 2010 03:24 pm (UTC)
Je ne vis pas à londres donc je ne peux pas réellement faire une comparaison.

Je pense que cette vision de londres vient du fait qu'on l'a toujours vu en tant que touristes.
Je n'ai jamais vu une grosse différences entre le nombre de touristes à londres ou à paris... va près du louvres/opéra/tour eiffel, c'est idem qu'à trafalgar... après dans les 2 villes, ils faut s'éloigner des lieux touristiques ne plus être envahis de touristes... (et perso je trouve la rue de rivoli au niveau du louvre bien pire que tous les endroits de londres où j'ai été...)

Niveau logement, oui c'est plus cher à londres, mais les gens gagnent aussi plus... moi je trouve que paris reste hyper cher si on veut pouvoir vivre dans un minimum de confort (même en gagnant bien ma vie, paris reste exorbitant je trouve alors...)

Après faut voir l'avantage des transport à londres... combien de fois on est en train de courir pour avoir le dernier train à paris parce que les noctiliens c'est la merde ? Alors qu'à londres on a toujours su se débrouiller relativement facilement, même quand on se perd lol

et moi j'ai quand même un gros problème avec paris, c'est les parisiens et les parisiennes que je trouve insupportables. les petites minettes qui te regardent de haut parce que tu ne fais pas du 36 fillette et que tu ne portes pas de talons aiguille avec le dernier manteau à la mode... et à côté de ces gens là, il y a les bobos qui pensent tout savoir sur tout et qui finalement quand on creuse sont juste de gros beaufs... perso je trouve les parisiens de plus en plus insupportables...

De toute façon, le gros reproche que je fais à paris c'est d'être trop conventionnelle. il lui manque le grain de folie qu'il y a à londres, que ce soit pour les gens ou pour la ville. Et je toruve paris beaucoup plus froide...

Après moi j'ai jamais été "je veux trop vivre à londres". j'adore la ville, mais j'adore aussi ma vie à paris... et j'ai adoré montréal ou cardiff, y'a plein de villes bien et même si tu pars vivre à londres, au bout d'un moment tu trouveras toujours mieux ailleurs de toue façon. c'est juste l'attrait de la nouveauté qui parle.
foui_the_brave
Dec. 26th, 2010 04:58 pm (UTC)
Alors ça par contre je ne peux qu'être d'accord quand tu parles des Parisiens qui sont insupportables. Franchement, la plus grosse épreuve pour moi en rentrant d'Ecosse a été de faire face à nouveau aux Parisiens dans les transports. Je n'étais plus habituée et j'arrivais tous les matins super énervée en cours à cause de ces cons. Pareil pour les pouffiasses à la Sorbonne qui ont toutes payé leur sac de marque dix fois plus cher que leur année de master.

Perso, vu que je vis à Paris, je n'ai jamais eu de problème avec les transports le soir. Les noctiliens sont supers pratiques quand t'as pas un RER, TER ou autre à prendre derrière. Mais je veux bien croire que ce soit beaucoup moins évident pour ceux qui ne vivent pas dans Paris intra-muros.

Par contre pour les logements je suis pas d'accord. Comme je disais, le centre de Londres n'est même pas fait pour être habité. Même si tu accepte de vivre à 10 dans un deux pièce, il n'y a de toute façon que des bureaux. Le seul bon côté c'est que le centre n'est au moins pas peuplé de bourges mais ça rend pas mal de quartiers de Londres hypra-déprimants je trouve.

Je suis d'accord sur le grain de folie de Londres et c'est exactement ce qui m'a d'abord séduite. Maintenant, je me rends compte que même si je leur envie quelques quartiers, le reste de Londres est assez "dull". J'ai eu l'occas d'y retourner pas mal cette année, et comme j'y connaissais des gens j'ai visité énormément de coins que je n'avais jamais vu et... meh. Comme Galouz disait, les trucs qu'on a fait 1000 fois ne me font plus kiffer, et leur reste s'avère en fait pas génial. C'est vraiment ça qui m'a fait changer d'avis. La ville est ultra-divisée. En prenant le mauvais bus je me suis retrouvée dans un quartier ultra bourge du genre copie des quartiers chics de Paris et avec exactement les mêmes pouffiasses Longchamps -_-. Ensuite j'ai visité les quartiers où mes potes vivaient, et là par contre plus de jolis théâtre ou bâtiments, que des quartiers ultra fonctionnels avec épiceries et Tesco et aucun divertissement. Mais bon, en ce moment je suis en train de me taper un livre sur l'histoire de Londres et apparemment la division est historique. L'est de Londres a toujours été pour les working-class et du coup rien n'a été construit là-bas à part des immeubles pour entasser les gens.

A Paris, je vis dans un immeuble dans lequel ma mère et son salaire d'infirmière peut se payer un appart, et pourtant je ne compte même pas le nombre de bâtiments magnifiques (le Conservatoire National des Arts et Métiers...), de monuments (porte St-Martin...) ou de vieux théâtre (St-Martin, Renaissance...) juste à 5 minutes de chez moi. J'ai l'impression que le jour où je déménage à Londres je devrais accepter d'abdonner tout ça alors que des villes comme Paris ou Edimbourg me proposent de garder le cadre magnifique ET l'appart aux prix abordables (encore une fois, si on est prêt à pas mal de sacrifices).
ashechan
Dec. 26th, 2010 08:44 pm (UTC)
Yeah, this is pretty much the conclusion I came to after spending well over a year trying to get to uni in London. As soon as I didn't get in anywhere I realised that I wasn't really very sad that I didn't. I wasn't going to miss it. Unfortunately I think the magic of London is lost once you visit it too often. My dreams have moved to Paris now.

And I do adore Edinburgh. As a Glaswegian it's basically in my blood to hate it (there are constantly arguments between which city is better) but I just can't! It's too pretty! And Glasgow is so boring compared to it.
foui_the_brave
Dec. 26th, 2010 10:04 pm (UTC)
Ahah, yeah I learned about the Glasgow/Edinburgh war when I arrived in Scotland last year. The first time I told someone I would be spending the next afternoon in Glasgow he told me "Aaah Glasgow, bring your own knife!" O_o

I agree that Edinburgh is very pretty but I remember that you had a lot of artists who came to Glasgow and not to Edinburgh, so it doesn't look that boring! (well I only spent 3 afternoons there, so you must know better)

You really should visit Paris. Maybe I'm partial but I've visited quite a few European cities and I've never seen anything quite like it. I keep discovering new things and being amazed at how pretty it is even after the 20 years I have altready spent living here.
( 13 Alonzos — Allons-y! )